Immár ötödik alkalommal rendezte meg a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara és az Enterprise Europe Network Vállalkozói Napját, amely formabontó, fiatalos szemléletével, magas színvonalával immár hagyományosan a kamara legsikeresebb programjai közé tartozik. Az idei rendezvény november 4-én a Visszatérés Tótágasból?! címet kapta, ami a pandémia árnyékában aligha szorul magyarázatra, ám számos kérdést vet fel azzal kapcsolatban, hogy a másfél éve felforgatott világunk visszatér-e, és hogyan a „megszokott kerékvágásba”. A programok színvonalát olyan ismert szakemberek emelték, mint Füredi Júlia, szervezetpszichológus, HR szakember, Moldován András, a Jack’s Burger étteremlánc és az Animalsoft Állattenyésztési szoftverfejlesztő cég tulajdonosa, Balogh Levente, a Szentkirályi Magyarország elnöke és társtulajdonosa vagy éppen Litkai Gergely, a Dumaszínház művészeti vezetője. A rendezvény házigazdái, Palotás Sándor a kamara kereskedelmi alelnöke, a Déli-Farm Kft. ügyvezetője és Tóth Gábor szolgáltatási alelnök, a PC Trade Systems Kft. ügyvezetője köszöntötte a Vállalkozói Nap résztvevőit.
Füredi Júlia szervezetpszichológus, HR szakember sorra vette reakcióinkat a járvány különböző hullámainak idején. Míg az elején az újdonság varázsa hajtotta viselkedésünket, benne a hitetlenkedéssel, alkalmazkodással, gyors átállással, lelkesedéssel, ügyetlenkedéssel és a kreativitással. A második hullámnál aztán kiderült, hogy mi az új normális, flottul megy vagy tönkremegy, nagy változások, veszteségek, és két új világ lehetősége – amit már a harmadik hullám vetett fel: újraépítkezés, vagy vissza a régihez. Csakhogy közben megjelent a fásultság, a fáradás, a lendület hiánya az emberekben. És ezzel mit kezdjen a munkáltató? A negyedik hullámnál már csak kapkodjuk a fejünket: Mi van, mi van? – azt hittük, hogy már vége. A munkáltatók különböző megküzdési technikákat választottak, mindezt azért, hogy megmaradjunk. Élet 2.0 – jegyezte meg az előadó.
Közben a munkavállalók is megváltoztak, megjelent körükben az egzisztenciális bizonytalanság, a félelem, a veszteség (többféle értelemben is), a bezártság érzése, az addikció (a pszichiátereknél soha nem látott mértékű a forgalom), a munka-magánélet határ elmosódik, igazságtalanság-érzet (pl. akinek be kell járnia, azt kérdezi, a másiknak miért nem?), megjelenik a pixelfáradtság (ha együtt vagyunk, flottabbul megy) és baj van az önreflexióval is.
Füredi Júlia szerint tudnia kell a vezetőnek, mit akar a munkavállaló, mi az ami nyomasztja, mi a problémája „Mesélj, hogy mi van…„ Ha rossz a főnök, elmennek az emberek – jegyezte meg. Vagyonként tekintsenek az emberekre, ami képeződik, ami tud, és ami fontos. Végül is azé az ember, aki megműveli – ami pszichológiailag biztonságos kapcsolat kialakítását jelenti.
Moldován András a Jack’s Burger étteremlánc és az Animalsoft Állattenyésztési szoftverfejlesztő cég tulajdonosa Boldogság a hatékony cégkultúra címmel tartott előadást. Sok-sok hagyományos munkaadói megközelítést meghaladva, ő ezt az alapelvet vallja: Olyan embereket keresünk, akik boldogok azzal a munkával, amelyet végeznek! Elmondta azt az öt szabályt is, amelynek betartásával kialakíthatjuk azt a hatékony cégkultúrát, ami alapvetően a boldogságból ered.
Ezek címszavakban:
Dolgozz rendszerben! – amiben benne van például, hogy azokkal lehet együtt dolgozni, akiknek fontos az, amit csinálnak, de ide tartozik a transzparencia és a kölcsönös tisztelet is.
Légy igényes! – például, hogy mindig a vevő az első, meg hogy igaz, hogy a személyiség nem változik, de a viselkedés igen.
Tedd meg ma! – itt szó van a szabadságvágyról, de arról is, hogy az adott napi feladatot mindenképpen el kell végezni.
Legyenek terveid! – itt a kollektív intelligenciáról, az együttműködés rendszeréről van szó, meg arról, hogy sok hidat kell látni, de mindig a következőn kell átmenni.
Nyomd a gázt! – ebben a pontban szó van a digitális kompetenciáról, meg a Herzberg kéttényezős motivációs rendszerről, melyben, ideális esetben, mind a higiéniás tényezők (fizetés, munkakörülmények, vezetés minősége, vállalati politika), mind a motivációs tényezők (elismerés, felelősség, előléptetési és fejlődési lehetőségek) magasan szinten vannak.
Moldován András elmondta, hogy ugyan a sertéságazatukban 350-400 milliós veszteségük lesz idén, de nem ez a lényeg, hanem hogy a hatékony cégkultúrát mindeközben is megőrizzék. A kocka meg majd úgyis fordul, és akkor ismét nyereséges lesz ez az ágazat is.
A Vállalkozói Nap elengedhetetlen programpontja a Jam Session, amelyben a villámkérdező hagyományosan Palotás Sándor, akik pedig az azonnali válaszokat „rögtönözték” a váratlan helyzetekről, döntéseikről: Litkai Gergely, a Dumaszínház művészeti vezetője és Balogh Levente, a Szentkirályi Magyarország elnöke és társtulajdonosa.
Litkai Gergelynek emlékezetes az a nap, amikor bejelentették a zárást, ugyanis addigra 65 ezer jegyet adott el elővételben a Dumaszínház. Hálásan gondol a közönségükre, ugyanis szinte az összes jegyet át tudták tenni későbbre, csak kis számban kellett viszafizetniük az árát. Ilyenkor derül ki, mit is ér egy love brand – jegyezte meg. A túléléshez persze más is kellett, saját streaming platformot hoztak létre, amivel legalább a fix költségeiket ki tudták termelni. A Dumaszínháznál az a rugalmasság is sokat segít a rendkívüli helyzetekben, hogy mindenki ért a másik munkájához is, volt úgy, hogy a művészeti vezető is jegyeket árult. Litkai egyébként optimista pragmatistának tartja magát. Különösen hangzik, de a járványhelyzet pluszt is adott az előadóművészeknek. Mentek ahová csak lehetett, jött a közönség ahová csak jöhetett, és ebben a „kockázati” közösségben még inkább egymásra találtak előadók és közönségük. Ettől még az előadások is jobbak lettek – állítja a Dumaszínház művészeti vezetője. Valószínű, kevesen tudnák helyesen megtippelni, hogy mivel töltötte Litkai Gergely a bezárások alatt rászakadt szabadidőt: letette az erdőművelő vizsgát. Mert elkezdte érdekelni az erdő.
Balogh Levente, a Szentkirályi Magyarország elnöke és társtulajdonosa szentül hiszi – és az élet is igazolta -, hogy a minőségi élelmiszerek, a hiteles márkák, valódi értékek megmaradnak, túlélik a válságokat. Bebizonyosodott, ha baj van, még inkább a prémiumtermékeket választják az emberek. Az elnök elmondta, a világ legjobb technológiájával gyártják az ásványvizet, túlnyomásos steril acélcsöveken jön a víz, ami még az ember által kilélegzett levegővel sem találkozik. Mindentől mentes, biztonságos a rendszer, akár egy gyógyszergyárban. Ha úgy tetszik, ősi formájában kapjuk vissza a vizet a Szentkirályi palackjaiban – jegyezte meg. Mindehhez járul egy – Balogh Levente megfogalmazása szerint – nem is 21., hanem 22. századi mátrix rendszerű menedzsment technológia. Most is kétszámjegyű a növekedésük, már nem győzik kapacitással, a megnövekedett kereslet miatt két új üzemcsarnokot építenek. Ami pedig a pet palackok sorsát illeti, a cég elnöke nem a betiltásában, hanem a betétdíjas begyűjtésében látná a megoldást, ami az Európai Unió legtöbb országában évtizedek óta jól működik. És a feldolgozása is megoldott. Csak át kellene venni a rendszert! – jegyezte meg.
A vállalkozói napok állandó programelemeként ezúttal is fiatal szakemberek, vállalkozók osztották meg egymással és a hallgatósággal gondolataikat, tapasztalataikat az elmúlt másfél esztendőről. A kerekasztal-beszélgetés résztvevői Czimbalmos Levente, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Modern Vállalkozások Program szakmai vezetője, Katkó Krisztina, az Alkimista Kulináris Műhely séfje-tulajdonosa; Knezevics Viktor, a 3rdGEN Zrt., Creativ_IT Egyesület elnöke és Márkusné Laczi Bettina, Komplex Assistant Kft. ügyvezetője. A beszélgetést Seres Erika HR szakember, coach vezette.
A rendezvénnyel az Európai Unió kis- és középvállalkozásainak partnerségét erősítő Európai KKV-hét 2021 eseményeihez is csatlakozott az Enterprise Europe Network szegedi irodája.
Forrás: csmkik.hu