Interjú Ződi-Sipos Máriával a Csongrád-Csanád megye gazdasága 2021-es TOP 100-as kiadványában
A kiterjesztett valóság és a virtualitás plusz élményt ad a világhoz, de nem helyettesíti azt- vallja Ződi- Sipos Mária, a CreatIT Solutions Kft. ügyvezetője. A kreatív IT-megoldásokra szakosodott szegedi vállalkozás dinamikusan fejlődik, és bár ontja magából az innovatív ötleteket, egyáltalán nem start-up vonalon képzeli el a jövőt.
Az olvasó hol találkozhat a CreatIT munkáival?
Például a múzeumok interaktív megoldásainál, egyes tankönyvek, ismeretterjesztő könyvek alkalmazásainál, orvostudományi kiadványokban, online árurendelésnél, mondjuk cipővásárlásnál. Nemcsak nagyítóval közelíthet rá a kiválasztott lábbeli képére, hanem fel is próbálhatja, persze csak virtuálisan. Ehhez elég okos telefonnal ránézni a lábra, és az ráilleszti a cipőt a lábfejre. Így könnyű eldönteni, tetszik vagy sem. Azt, hogy szorít-e, sajnos nem… De ugorjunk a lakberendezésre: olyan alkalmazásokat is fejlesztünk, melyekkel virtuálisan berendezhető egy lakás anélkül, hogy akár egy forintot is költöttünk volna lámpára, bútorra, szőnyegre. Telefonunk segítségével nézhetjük meg, hogy a nekünk tetsző bútor valóban passzol-e a szobához, elfér-e a kiválasztott helyen – mindezt úgy, hogy közben nem mozdulunk el a kanapénkról. Ez a kiterjesztett valóság gyakorlati megvalósulása, amit Nyugat-Európában sokkal inkább a mindennapi élethez tartozik.
Virtuális világ- mértékkel
Mi magyarok nem fogadjuk el?
Kevésbé, de a fiatalok nagyon fogékonyak rá, ők alapértelmezettként veszik, ha mondjuk QR-kód található a könyvön, előveszik a telefonjukat, hogy utánanézzenek a plusz tartalomnak. A világ rohamtempóban digitalizálódik és erre a pandémia egyértelműen ráerősített. A cégek is ebben keresik a kiugrási lehetőséget.
A virtuális világot szolgálják ki, de az emberi psziché nem erre predesztinálódott. Hogyan lehet ezt a feszültséget jól kezelni?
Talán tőlem furán hangzik, de vallom, hogy a való világban kell élnünk, a jelenben. A személyes kapcsolatok mindennél jobban számítanak. A digitális technológiákat okosan kell használni, ebbe beletartozik a szülő felelőssége is, mennyit engedi a gyerekét tabletezni, telefonozni. Fiaim szigorú kontroll alatt nézhetnek videókat, ugyanez a számítógépes játékokra is igaz. Egyébként a virtuális világnak van olyan része, ami etikai szempontból szerintem is aggályos. Például létezik face recognition funkció a telefonokon, amellyel felismerhető és betölthető egy ismerős fényképe; innen már csak egy lépés lemodellezni az illetőt, és mesterséges intelligenciával felvértezni. Bár ez még a jövő, technológiailag most is megvalósítható, hogy virtuálisan körülvegyük magunkat barátainkkal, ismerőseinkkel.
Új lábat növesztenek
A szolgáltató szektor online területe jól járt a coviddal, sok új lehetőséget lovagolhattak meg. Önök is?
A kiterjesztett és a virtuális valóság marketing ötletnek akkor is jó volt, de akik korábban költöttek rá, azok a költségstopra hivatkozva feltették a kezüket, nem jött tőlük megrendelés. Ezért új piacok felé fordultunk, ahol a technológiánk hasznos, értéket teremt. Ilyen az egészségügy, oktatás, ipari szektor. Érdeklődés volt, de megrendelés végül nem lett belőle. Újranyitáskor viszont megjelentek a múzeumok, akik digitalizálni akarták a tárlataikat, érintésmentessé és interaktívabbá tenni a tájékoztatást. És visszatértek a potenciális megrendelők is.
A CreatIT egyedi megrendelések alapján szolgálja ki a piacot. Van távlati terv más stratégiára is?
A megnövekedett keresleti oldalt egyre nehezebben elégítjük ki; a rugalmasságunkat nehéz fenntartani. Szükségszerű, hogy növesszünk egy termékértékesítési lábat magunknak. Ezért idén saját termékfejlesztést indítunk útjára, a kiterjesztett valóság technológiát hardveresítjük eladható, komplex kioskok formájában úgy, hogy az össze létező AR megjelenítési módot le tudja képezni- ez lehet egy izgalmas animáció, de cipő- vagy ruhapróba, akár játék vagy egy promóciós animáció. Sokféle rendezvényeken használható, kutatásfejlesztési minősítése már zajlik.
Önerőből neki tudnak ugrani a megvalósításnak?
Ha nagyon muszáj. A hardverfejlesztés óriási költségvetéssel jár, ezért pályázni szeretnénk a termék piacra dobására. Mi hosszútávra rendezkedtünk be a piacra- stabil vállalkozásként, még akkor is, ha rendre új ötleteket valósítunk meg- ezért sem vagyunk startup vállalkozás, bár sokan annak tartanak minket.
Az is a fejlődésüket bizonyítja, hogy a napokban új irodába költöztek?
Az első pandémiás időszak elején nyugtatgattuk a kollégákat, nem kell izgulni, mindenkinek biztos a munkahelye. Aztán mi aggódni kezdtünk, ugyanis hirtelen eltűnt a stabil megbízóink egy része, ráadásul időközben megnyertünk egy munkahelyteremtő pályázatot, emiatt négy új alkalmazottal kellett 3 hónapon belül bővítenünk a csapatot. Idén év elején megrohamoztak bennünket az ügyfelek: ráébredt a piac, hogy muszáj az online vonalat erősíteni; az új, interaktív digitális technológiákkal jövünk képbe mi. Ez további létszámbővítéshez vezetett, most húszan vagyunk és év végéig várhatóan még többen leszünk. Ezért volt indokolt a mielőbbi költözés.
Megújuló kreativitás
Mást se hallani, mint hogy programozóknak, fejlesztőknek áll a világ. Nehéz találni manapság szakembert?
Igen. Korábban rengeteg jelentkezőnk volt, ma ajánlások alapján keresgélek, és éles bevetésen teszteljük az újakat. Aki ügyes, nagyon könnyen boldogul, de sajnos kevesen vannak.
A rohamosan fejlődő online világ nagyfokú kreativitást kíván az informatikusoktól. Mi van, ha a csapatuk kifogy az ötletekből?
A kiégés ezen a területen nem ismeretlen fogalom. Mi számolunk azzal, hogy a pályakezdőket kitanítjuk, néhány évig termelnek is nekünk, aztán továbbállnak vagy házon belül, új területen próbálják ki magukat. A CreatIT négy vonalon mozog: kiterjesztett valóság, virtuális valóság- alkalmazásfejlesztés, mobil-, illetve webfejlesztés. Ha igényük van rá, akár valamennyi területen bizonyíthatnak, a fejlődési lehetőség és a megújulás így nálunk biztosított.
Férjével együtt viszik a boltot. Ződi Ákos a szakmai vezető, ön felel minden másért. Ha a beosztottaknak nem is, önöknek mindig topon kell lenniük a legújabb fejlesztésekben?
Az informatikai terület hihetetlen tempóban változik. A férjem programozó, de már nem kódol. Azonban bármikor bevethető a legbonyolultabb fejlesztői kérdésekben is, szakmailag folyamatosan képben van a legújabb programozói kérdésekben is- pótolhatatlan a cégnél, ezen szeretnénk változtatni. Nyilván nem tesszük le a munkát otthon sem, de legalább sok év után is van miről beszélnünk egymással…
Kapcsolat és kommunikáció
A kreatív kommunikáció valóban fél siker ebben a szektorban?
Igen. A szolgáltatási szektorban azt látom, nem az ár és a megoldás dönt, sokkal inkább az, el tudom-e vezetni az ügyfelet a megoldásig. Ehhez egy projektmenedzsernek nagyon értenie kell. Megvizsgáljuk a büdzsét, a profilt, az elképzelést, így pontosan az ügyfélre tudjuk szabni, valójában mire van szüksége. És megmondjuk azt is, ha nem ránk… A kreatív kommunikáció sikere ebben rejlik. Ezt is tartjuk a CreatIT legnagyobb erősségének- tudunk az ügyféllel együtt gondolkodni. Nem túl erős a konkurencia ezen a területen, országosan talán 5-6 hasonló profilú cég működik.
Tudatos a cégük részéről, hogy egyre több szakmai szervezet tagjaként forog az ön neve?
Abszolút. A Business Network International, a világ legnagyobb üzleti kapcsolatépítő szervezetének szegedi csoportjához 2021 elején csatlakoztam, néhány hónapja pedig a Szeged Dóm Rotary Club tagjává válhattam. A Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával is kapcsolatban állunk, 2018-ban kértek fel az Enterprise Europe Network Dél-Alföldi követének, azóta a kamarával együtt dolgozva támogatjuk a megyei kkv-k külpiacra lépését. Személyes és vállalati célom is, hogy becsatlakozzunk Szeged üzleti életének pezsgésébe. A fenntarthatóság egyik zálogának tartom azt a kapcsolatrendszert, amit a szűkebb és tágabb környezetünkben kiépítünk. A vállalkozásoknak inspirálniuk kell egymást, hiszen a hasonló cégek valószínűleg ugyanazokkal a problémákkal találkoznak. Hasznos lenne az erőket egyesíteni és tudást, tapasztalatot cserélni, KKV-ként csak így van esélyünk felvenni a versenyt a nagyvállalatokkal szemben. Erre kezdeményezés is indult már saját szektorunkon belül. Úgy gondolom, ez a jövő záloga: együtt erősebbek, versenyképesebbek lehetünk.
Forrás: Csongrád-Csanád megye gazdasága 2021-es TOP 100-as kiadványa 48. oldal.