A keresőoptimalizálás (SEO) egy összetett és dinamikusan változó szakma, amelynek célja, hogy egy weboldal minél jobb helyezést érjen el a keresőmotorok (pl.: Google) találati listáján. 

Az online jelenlét és láthatóság növeléséhez tehát elengedhetetlen az online marketing egyik leghatékonyabb ága, a keresőoptimalizálás (SEO) alkalmazása.

A hatékony SEO stratégia növelheti a weboldal organikus forgalmát és javíthatja a felhasználói élményt, ezáltal a cég bevételére és profitjára is óriási hatással van. Mivel azonban a keresőmotorok algoritmusai folyamatosan változnak, fontos, hogy naprakészek legyünk a legújabb trendekkel és gyakorlatokkal kapcsolatban.

Az alábbiakban a leginkább örökzöldnek nevezhető részterületet, az off-page SEO-t, azaz a linképítést elemezzük ki — illetve azt, hogy miként hat ez a pillér a SEO többi két ágára.

Mi az a link?

A link jelentése nem más, mint egy olyan elem a weboldalon, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy másik oldalra vagy dokumentumra navigáljanak további informálódás céljából.

A linkek alapvetően kétféle formában jelennek meg: 

  • szöveges hivatkozásként, 
  • vagy képként. 

A szöveges hivatkozások legtöbbször aláhúzott és kék színű szövegek, amelyekre kattintva a felhasználó egy másik weboldalra jut, hogy részletesebben is megvizsgálja például egy adat vagy információ forrását, helyességét. Bár mindez egyszerűnek hangzik, de SEO szempontból rendkívül fontos, hogy pontosan milyen szöveg is van hivatkozássá téve, ez ugyanis erős jelzést ad a keresőmotorok számára, hogy miről is szól a másik tartalom — vagyis mire kellene szerepelnie a keresési találatokban. Olyan, mint egy szavazat az egyik weboldal tulajdonosától a másikra. 

Magának a hivatkozásnak részletesnek és leírónak kell lennie, függetlenül attól, hogy mennyire réspiac vagy mainstream a kifejezés — például ha a női vállalkozók kapcsolatépítése jelenti a fő témát, amire át szeretne linkelni egy oldal, akkor célszerű azt az előbb látható módon megtenni, az egész kifejezést hivatkozássá téve, és nem csak a nagyobb piaccal rendelkező “női vállalkozók” vagy “kapcsolatépítés” szót. De ha egy általánosabb témáról van szó, például a horoszkópok világáról, akkor a releváns kifejezést tesszük hivatkozássá: ezzel pedig az előbbi oldal a “női vállalkozók kapcsolatépítése” kifejezésre, míg az utóbbi a “horoszkópok” kifejezésre kerül előrébb a keresési találatokban.

Mi az a link tehát?

A linkek olyan online hivatkozások, amelyek kulcsfontosságúak a web navigációjában és az információk összekapcsolásában, valamint a keresőoptimalizálásban is, mivel a keresőmotorok figyelembe veszik ezeket a weboldalak rangsorolásakor — sőt, az egyik legfontosabb faktornak számítanak.

Ahhoz, hogy mindezt a gyakorlatban is kontextusba tudjuk helyezni, érdemes az egész keresőoptimalizálást bemutatni, valamint azt, hogy miként hat az egyes részterületekre a linképítés.

A link jelentése a gyakorlatban

A keresőoptimalizálás (SEO) három fő pillére a következő:

  1. Off-page SEO
  2. Technikai SEO
  3. On-page SEO

Nézzük meg őket egyesével — a linképítés függvényében.

  1. Off-page SEO:

Az off-page SEO a weboldalon kívüli tényezőkre összpontosít, amelyek ettől függetlenül erőteljesen befolyásolják a saját weboldal keresőmotorokban történő rangsorolását is. 

A legfontosabb eleme a linképítés (link building), amely során más weboldalakról ránk mutató hivatkozásokat szerzünk. Ide tartozik ezáltal a közösségi média aktivitás, a vendégblogolás és az online PR is. 

Az off-page SEO célja, hogy növelje a weboldal hitelességét és autoritását a keresőmotorok szemében, hiszen a linkek “szavazatok”, amelyeket más weboldal tulajdonosok adnak le.

  1. Technikai SEO:

Ez a pillér a weboldal technikai aspektusaival foglalkozik, amelyek befolyásolják a keresőmotorok általi feltérképezést és indexelést. Ide tartozik a weboldal sebessége, a mobilbarát kialakítás, a webhelytérkép (sitemap), az SSL tanúsítvány vagy éppen az URL-struktúra. 

Ahhoz tehát, hogy egy weboldal technikailag is rendben legyen (ezáltal rankelni tudjon), gyorsnak, átláthatónak, mobilbarátnak és biztonságosnak kell lennie — SEO-barát URL-lel megtámogatva. Ha például egy OLED tévé az, amiről az adott tartalom vagy termékoldal szól, akkor arra kell törekedni, hogy az URL-ben minél kevesebb felesleg szerepeljen, például:

❌https://creatit.hu/sutes/led-nanoled-oled-qled-tv-jelentese-kulonbsegei

✅https://creatit.hu/oled-tv

Minél rövidebb tehát az URL, annál jobb.

A technikai SEO célja ezáltal az, hogy biztosítsa a weboldal könnyű hozzáférhetőségét és megfelelő működését a keresőmotorok számára.

  1. On-page SEO:

Az on-page SEO a weboldalon található oldalak tartalmát és szerkezetét optimalizálja. 

Ennek részei a kulcsszókutatás, a meta címkék (title tag és meta description), a fejlécek (H1, H2, stb.), a belső linkek, valamint a minőségi és releváns tartalom létrehozása. 

A három pillér közül a tech SEO adja a “technikai alapot”, amire a másik két pillért fel lehet építeni — az on-page SEO és a linképítés pedig szorosan együttműködnek annak érdekében, hogy egy weboldal magasabb helyezést érjen el a keresőmotorok találati listáján: míg előbbi a weboldal belső elemeinek optimalizálását foglalja magában, a linképítés ezzel szemben a weboldalon kívüli tényezőkre koncentrál, különösen a más weboldalakról érkező hivatkozások megszerzésére. Ezek a backlinkek a keresőmotorok számára azt jelzik, hogy a weboldal megbízható és tekintélyes forrás, mivel más weboldalak is hivatkoznak rá. 

Minél több minőségi backlinkkel rendelkezik egy weboldal, annál nagyobb eséllyel kerül előrébb a keresőmotorok találati listáján. A rendszeres és releváns tartalom frissítések mellett tehát a backlinkek segítenek leginkább abban, hogy a blog bejegyzései nagyobb elérést érjenek el.

Hiába erős tehát egy tartalom, az oldalnak is annak kell lennie — és ez fordítva is igaz.

Ráadásul néhány szegmensben, például egy üzleti blog esetében különösen fontos a linképítés, hiszen ebben az esetben az alapvető SEO haszon mellett a linkek azt is mutatják, hogy az adott cég ért a szakmájához, képes linkeket építeni, és ezáltal más vállalkozások is hitelesnek tartják. A vállalkozás organikus forgalma és bevétele mellett tehát a hitelessége és online jelenléte is növekszik, ami hosszú távon még inkább hozzájárulhat az üzleti növekedéshez és a márkaépítéshez.

Ha egyetlen tanácsot adhatunk, az nem más, mint hogy érdemes minél hamarabb erőforrásokat elkülöníteni a keresőoptimalizálásra, hiszen nincs ennél megbízhatóbb, stabilabb marketing csatorna jelenleg — és bár egy vállalkozás tulajdonosa az erős fókuszálás és az erőforrások (pl.: idő vagy pénz) hiánya miatt folyamatosan a FOMO jelenségétől szenved, ezáltal minden befektetést, vállalkozásötletet vagy éppen marketingcsatornát csalogatónak lát, de a SEO egy valóban értékes és erős marketingcsatorna, amely szinte minden iparágban működőképes.

Amennyiben te is szeretnéd, hogy az oldalad erős linkekkel, ezáltal komoly hitelességgel rendelkezzen a keresőmotorok és az emberek szemében is, keress meg minket!

close-btn